در جامعهای که قدیمیترین حزب اسلامی آن فاقد روزنامه است، آیا امکانی برای ادای فریضه نصیحت به ائمه مسلمین باز گذارده شده است؟
محسن کدیور، میزان نیوز، ۴/۸/۱۳۸۵
نماز روز عید فطر روشنفکران دینی به دعوت انجمن اسلامی مهندسین امسال نیز همانند سالهای گذشته بطور مستقل برگذار شد.
در این مراسم محسن کدیور پس از اقامه نماز در خطبه اول به بررسی صفات مومنین از دیدگاه قرآن و سنت پرداخت و صفات مختلف مومنین را که خداوند در قرآن تبیین نموده ، برشمرد.
در خطبه دوم دکتر محسن کدیور با بررسی مسائل اجتماعی روز جامعه به بررسی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان به عنوان یکی از فرایض دینی پرداخت.
کدیور با ذکر این نکته که در فقه شیعه نصیحت ائمه مسلمین را به عنوان فریضه بر می شمرد گفت: امروز و در دنیایی که امکان دسترسی مستقیم به حاکمان وجود ندارد آیا راهی برای آنچه که در اعتقادات ما به عنوان نصیحه لائمه المسلمین مطرح می شود بجز از طریق رسانه ها وجود دارد؟
وی انگاه با انتقاد از اینکه در جامعه ما قدیمی ترین حزب اسلامی نیز امکان برخورداری از روزنامه را ندارد افزود آیا این کارها نشانه حضور اسلام در جامعه است؟
وی نتیجه ادامه چنین روشی را وضعیتی دانست که امروز بر جامعه ما مستولی شده است و در نتیجه آن در حالیکه مظاهر شکلی اسلام رایج است به مفاهیم آن کمتر توجه می شود.
کدیور با اشاره به دو انتخابات پیش رو با تقسیم بندی انواع مواجه با این امر گفت برخی می گویند باید در هر انتخاباتی بدون شرط شرکت نمود و برخی نیز شرکت در هر انتخاباتی را علی الطلاق نفی می کنند. وی با بیان اینکه ما در عینی که چک سفید امضا به حاکمیت برای حضور در انتخابات نداده ایم اما عدم حضور را نیز تامین کننده مصالح ملت ارزیابی نمی کنیم و بر این عقیده ایم که اگر تنگ نظری ها باعث محدود شدن دایره انتخاب شهروندان در شوراها نشود حضور در این انتخابات مفید خواهد بود.
اما در انتخابات خبرگان سوالات و تردیدهای کاملا جدی مطرح است که شرکت در این انتخابات را بی فایده می نمایاند.
این استاد دانشگاه در ادامه با ذکر اینکه عید فطر را می توان آغازین روز سال نوی دینی دانست گفت: اگر بخواهیم از سال گذشته در حوزه دین یاد کنیم سال گذشته سال رونق خرافات مذهبی نام خواهد گرفت.
وی با اتنقاد شدید از اینکه برخی امروزه با افتخار عنوان می کنند که تعداد مراجعین به مسجدی موهوم (جمکران) به چندین برابر زائران حرم امام هشتم شیعیان رسیده است این فاجعه را نتیجه تبلیغ حاکمیت برای خرافات دانست و اعلام کرد تا زمانی که حاکمیت با اعمال و رفتار خود برای کالای خرافه دینی مشتری تولید کند طبیعتا باید ناظر رواج روز افزون خرافات در کشور باشیم . کدیور برخی سخنان مسوولان نظیر امضای اسامی نمایندگان مجلس توسط امام زمان و توجهات ویژه ایشان به دولت نهم را که از سوی رئیس مجلس خبرگان و برخی مسوولان حکومتی مطرح شده است نمونه هایی از این ترویج خرافات دانست. و گفت زمان آن رسیده که از مراجع و علمای دینی و مقام رهبری خواسته شود که موضع خود را در قبال این نوع سخنان روشن نمایند.
کدیور در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری مستقل نماز عید فطر از سوی گروههای مختلف به دو رویکرد متفاوت در عرصه سیاست خارجی ایران گفت یک دیدگاه اقتدار مملکت را در قدرت نظامی و امنیتی می داند و گمان می کند با افزایش قدرت نظامی خود می تواند باعث ایجاد برتری برای ایران در دنیا شود و در مقابل گروهی عقیده دارند که اقتدار یک کشور به اقتدار مردم آن بستگی دارد و عزت هر کشوری نه از لوله تفنگ آنها که از صندوق آرا بیرون می آید .
کدیور با تذکر اینکه برخی اقتدار گرایان تمایل دارند تا مانند رفتار هیتلر در آلمان نازی که اگرچه با رای مردم به حاکمیت رسید اما پس از دستیابی به قدرت به محدود ساختن دایره رای ملت ممانعت از ابراز رای ملت در اداره حاکمیت پرداخت سعی دارند تا با انتخاباتی چند مرحله ای و زیر تیغ نظارت استصوابی چنین تجربیاتی را تکرار کنند.
وی با برشمردن مثالهایی از دنیای امروز از طرفداران اقتدار نظامی پرسید آیا امروز مردم چین و کره شمالی و پاکستان به دلیل داشتن بمب اتم خوشبخت هستند؟
و در مقابل به تجربیات موفق کشورهای مسلمانی چون مالزی و اندونزی اشاره نمود و خواستار بررسی روش مبتنی بر توسعه اجتماعی در مقابل توسعه نظامی و امنیتی شد.