دوم اسفند ۱٣٨٣ – عاشورای سال ۱۴۲۶– تهران – پاسداران – منزل مهندس صباغیان
امروز با جمعیتی حدود دو هزار نفر شاید کمتر یا بیشتر در یک منزل شخصی مراسم روز عاشورا برگزار شد. با دو سخنران. ابتدا دکتر ابراهیم یزدی و پس از او دکتر محسن کدیور.
موضوع صحبت دکتر یزدی خشونت در عاشوراست. در این سخنرانی او به مساله خشونت و انواع به کاربرده شده ی آن در عاشورا و کربلا اشاره کرده و خشونت ها را به چند قسمت تقسیم کرد. خشونت های خوش خیم و خشونت های بدخیم. خشونت های خوش خیم را نمایشی دانست مثل مشتزنی که انگیزه ی تخریبی و کشتن ندارد و صرفا نشان دادن و نمایش دادن قدرت فرد است. در جامعه ای مثل ما البته خشونت به اشکال گوناگونش بروز میکند. این نوع خشونت البته ریشه نیز دارد. « افرادی که تادیروز خود قربانی خشونت شده اند امروز پای میز محاکمه نشسته اند. فردی مثل بیجه خود مورد خشونت و آزار و اذیت قرار گرفت که علائم بروزش آن اتفاقات بود. » به گفته ی دبیر کل نهضت آزادی در دوران اوایل انقلاب نیز برخی خشونت ها را شاهد بودیم. که امری طبیعی بود. برای مثال هنگامی که دو نفر با هم تصادف می کردند خشونت ها حداقلی بود و سریع برطرف می شد. اما امروز اکثر تصادفات به مشاجره و مجادله کشیده می شود. در آن زمان مردم سرمست از این که یک مستبد بزرگ را بیرون انداخته اند و پایه های استبداد را شکسته اند
نو عی همبستگی اجتماعی بر جامعه حاکم بود. و متاسفانه ما امروز حسرت می خوریم که آن همه شکنجه و رشادت ها و شهادت ها و زندان ها چه شده است و کجا رفته است. امروز باید این سوال را مطرح کرد که طاغوتیان جدید در چه مرحله ای از استبداد هستند؟ باید بررسی کردو دید که خط فقر کجاست؟ شاید یکی از دلایل از بین رفتن آن روحیه همین فقر و اختلاف شدید طبقاتی باشد که باید توسط متخصصان علوم اجتماعی تحلیل و بررسی شود.
دکتر ابراهیم یزدی در قسمتی دیگر از سخنانش حسادت را نوعی خشونت ناشی از ناکامی دانست. سرخورده شدن از رقابت با حریف قدرتمند و ناکامی و مححق نشدن خواسته های فردی موجب بروز خشونت به طرق گوناگون می شود. حسادت و رشک ورزی ریشه ی این نوع خشونت هاست.یک نوع دیگر از خشونت را خشونت های دفاعی و واکنشی عنوان کرد. البته این نوع خشونت را امری طبیعی و عادی مطرح کرد. احساس نیاز به امنیت در یک فرد امری زیست شناختی است. ایشان حتی ایمان را نتیجه ی حضور امنیت دانست که از یک ریشه گرفته می شوند. او ایمان را نوعی امنیت در برابر خداوند دانست. همچنین یکی از متعلقات خشونت های دفاعی و
و اکنشی اغلب دستاویزی برای حکومت ها می شود. وانمود کردنِ در خطر بودنِ امنیت. مردم هنگامی در یک جنگ شرکت می کنند که احساس عدم امنیت کنند. حاکمان باید مردم را به هر وسیله ای متقاعد کنند که در جنگ شرکت کنند. چه به بهانه ی دفاع از اسلام، چه به عنوان دفاع از میهن و برانگیختن حس های میهن پرستانه. برای مثال می توان جنگ عراق را نام برد که امریکا و انگلیس توجیه سلاح های هسته ای را علم کردند و به قول رایس پیشگیری قبل از ایجاد مزاحمت را پیش گرفتند .
اینجا هم حربه های دیگری را به کار می برند. عاشورا و محرم را دستاویزی برای رسیدن به اهدافشان کرده اند. با کربلا و عاشورا مانع رسیدن حقیقت به مردم می شود. – استحمار- دانستن و درس گرفتن صحیح از وقایع عاشورا در انختخاب مردم تاثیر دارد و مردم نسبت به خیلی از امور آگاهی بیشتری پیدا می کنند.
نوع دیگری از خشونت خشونت انتقام جویانه است. یا همان خشونت بد خیم که در ابتدا ذکر شد. خشونت ویران ساز. خشونت تعصبی و افراطی . قرآن هم حتی با تعصب و جمودگرایی و غالی بودن مخالف بوده و برخورد می کند. از منظر روانشناسی هم انتقام جویی کمتر از سوی انسان بالغ آروزی انتقام جویی می شود. چرا که انتقام را اغلب روان پریشان انجام می دهند. انتقام تصمیم نهایی یک عقل سلیم نیست. علت دیگر انتقام خودشیفتگی نیز می تواند باشد. مثل خودشیفتگی مذهبی مثلا در بین همه ادیان مسلمانان بر این باورند که فقط مسلمانان به بهشت می روند و لاغیر. البته در میان آن ها نیز شیعه ها می گویند صرفا ما بهشت می رویم، در میان شیعه ها هستند کسانی که خود را ولایتی می نامند و اعتقادشان این است که باید به ولایت فقیه اعتقاد داشت تا به بهشت رفت، در میان آن ها هم کسانی که به اصطلاح در ولایت ذوب شده اند و فقط یک نفر به خصوص را می بینند می گویند که ما به بهشت می رویم. البته در دین های دیگر هم این عقاید هر چند به صورت کمرنگ اما مطرح است . مثلا ارتودوکس ها می گویند فقط ما به بهشت می رویم. که همین خود شیفتگی ها یا مذهب شیفتگی ها و تعصبات کهنه باعث خشونت های انتقام جویانه می شود
عاشورای حسینی، مصداق بارز نبرد حق و باطل در تاریخ است
ابراهیم یزدی
جهان، شیعه را به نام امام حسین(ع) میشناسد
کدیور
خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس: سیاسی
عاشورای حسینی، مصداق بارز نبرد حق و باطل در تاریخ است.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ابراهیم یزدی صبح یکشنبه طی سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی که در منزل هاشمی صباغیان برگزار شد با بیان مطلب فوق، افزود: بیتردید واقعه عاشورا صرفنظر از مفاهیم و عناصر دینی به جهت علم یا فن هنر یک تراژدی است که در آن استفاده از عنصر خشونت از سوی یزیدیان بسیار بارز است.
یزدی ادامه داد: امروز نیز شاهد خشونتها در عراق هستیم که سال گذشته هم در همین ایام عزاداران حسینی را به قتل رساندند.
وی با بیان این که انسان ذاتا آزاد به دنیا آمده است، گفت: البته خشونت در برخی موارد و هنگامی که کسی به آزادی انسان حمله کند، نیز بروز میکند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن کدیور، نیز در این برنامه دربارهی زیارت عاشورا سخنانی ایراد کرد.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: حال که جهان، شیعه را به نام امام حسین (ع) میشناسد، جای تاسف است که برخی مجالس ما صرفا غرق تهییج احساسات میشود.