شماره : ۱۷۴۷
تاریخ:۰۸/۰۲/۱۳۸۰
نامه دبیرکل نهضت به رئیس قوه قضائیه و
درخواست آزادی کلیه زندانیان سیاسی
آیت الله حاج سید محمودهاشمی شاهرودی ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و آرزوی توفیق در جلب رضایت حق و اجرای عدالت
هنگامی که جنابعالی به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شدید، با اعلام برخی از مواضع، به خصوص بعد از گذشت چند ماه و تشخیص وضعیت نابههنجار و دردناک قوه قضائیه، که به درستی آن را به ویرانهای تشبیه نمودید، نور امیدی در دل آرزومندان اصلاح و استقلال قوه قضائیه تابیدن گرفت.
از آن زمان مدتها میگذرد، اما متأسفانه آن چه در این دوره در برخی از دادگاههای قوه قضائیه گذشته نه تنها موجب یاس و نومیدی گشته، بلکه نگرانیهای عمیقتر و گستردهتری را نیز موجب شده است.
اقدامات اخیر دادگاه انقلاب اسلامی در بازداشت شخصیتهای شناخته شده این کشور، که سالیانی دراز به این ملت و مملکت خدمت کردهاند، همچون آقایان سیداحمد صدرحاج سیدجوادی، مهندس عزت الله سحابی، مهندسهاشم صباغیان و… همچنین رفتارهای خلاف شئونات و حتی غیر انسانی با بازداشت شدگان، علاوه بر نقض آشکار قوانین کشور، هیچ تناسبی با موازین قضای اسلامی ندارد. ما همچنین به نحوه بازرسی دفاتر نهضت آزادی ایران، بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان و آقای مهندسهاشم صباغیان و نیز منازل آقای مهندس عبدالعلی بازرگان و اینجانب، که بدون حضور متهمین یا افراد مورد وثوق آنان صورت گرفته است، معترض هستیم. همچنین آنچه را که دادگاه انقلاب مدعی کشف آنها در بازرسی منزل اینجانب شده است (اسلحه، فرستنده،…) شدیداً تکذیب نموده و متعاقباً اعتراض قانونی خود را به دادگاه تسلیم خواهیم نمود.
در سالهای قبل از انقلاب که به نجف اشرف رفت و آمد داشتم، از طریق مراوده با شهید آیتالله سیدمحمدباقر صدر (ره) و از ارتباط شما با ایشان و از روش و منش منطقی و متینی که داشتید، مطلع شدم. با آن سابقه ذهنی مطمئن هستم که نمیتوانید با این رفتارها موافق باشید و در شگفت هستم که چگونه این همه تخلفات را تحمل میکنید و اجازه میدهید نهادها و دادگاههایی که مستقیماً زیر نظر جنابعالی هستند دست به چنین اعمالی بزنند.
شما سالیانی دراز مجاور مرقد مطهر امام العارفین علی(ع) بوده اید و نیک میدانید که آن امام همام در عهدنامه معروف حکومتی خود به مالک اشتر، با هشدار دادن او به اینکه مردم به همان گونه که تو درباره والیان پیش از خود نظر و قضاوت میکنی درباره تو داوری خواهند کرد، صالح بودن زمامداران را به آنچه خداوند بر زبان بندگانش، یعنی افکار عمومی و قضاوت مردم، جاری میسازد، مشروط ساخته است. (… انما یستدل علی الصالحین بما یجریالله علی السن عباده) و عمل صالح، یعنی اصلاح مفاسدی را که در حوزه مسئولیت هر کس پدید میآید، محبوبترین ذخیره میشمارد. در همان عهدنامه یادآور میشود که دادگستری و دستگاه قضا همواره در طول تاریخ اسیر قدرت اشرار (و ابزاری برای سرکوب مخالفین بوده) و به جای تبعیت از موازین حق، از هوای نفس تبعیت میشده و به جای آخرت، دنیا را طلب میکردهاند:
« ان هذا الدین قد کان اسیراً فی ایدی الاشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا »
جناب آقایهاشمی شاهرودی، حضرت علی با هشدار دادن به استاندار خود “ابن عباس” نسبت به آنجه از دست و زبانش جاری میشود، میفرماید: “فانا شریکان فی ذلک”، به این ترتیب بر مسئولیت و تعهد خود در قبال عملکرد ابواب جمعی و عوامل اجرائی تاکید مینماید.
در همان عهدنامه مالک اشتر نیز با ذکر: “ثم اکثر تعاهد قضائه” بر مراقبت دقیق و همهجانبه و خبرگیری و وارسی نسبت به عملکرد قاضیان سفارش جدی مینماید، و عدم اکتفا به فهم و درک سطحی (بدون تعمق لازم) و تأمل و توقف در قضاوت عجولانه، در مواردی که مسئله به قدر کافی روشن نیست، و همچنین استناد به حجت و مدارک و شواهد کافی را از ویژگیهای قاضیان عادل میشمارد.
” ولایکتفی بادنی فهم دون اقصاه، و اوقفهم فیالشبهات و اخذهم بالحجج”
آیا جنابعالی، بر آنجه از عملکرد عوامل زیر فرمان شما بر مردم رفته است و میرود، میتوانید پاسخی نزد پروردگار حسیب داشته باشید؟!
وظیفه خود میدانم برادرانه و مشفقانه به شما توصیه کنم، اگر میتوانید موجبات آزادی هر چه سریع تر کلیه زندانیان سیاسی بازداشت شده اخیر را فراهم سازید و رسیدگی به اتهامات آنان را به دادگاهی علنی بر طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی ارجاع دهید، و اگر از دست شما خارج است و نمی توانید کاری انجام دهید، حداقل دلائل ناتوانی خود را به مردم اعلام کنید.
ما ارید ان اخالفکم الی ما انهاکم عنه ان ارید الا الاصلاح مااستطعت…. (هود ۸۸)
غرض من از آنچه شما را نهی میکنم ضدیت و مخالفت با شما نیست بلکه تنها مقصودم اصلاح امر است.
با تقدیم احترام
دکتر ابراهیم یزدی
دبیرکل نهضت آزادی ایران