شماره: ۴۲۹/۴/۲۱
تاریخ: ۲۵/۰۸/۱۳۶۲
نامه به آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در مورد سخنان ایشان در مجلس و نماز جمعه
جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و امام جمعه موقت تهران
پس از حمد پروردگار و سلام بر فرستادگان او و بر بندگان صالح و شهدای راه حق و با آرزوی سلامت و توفیق جنابعالی و سایر متصدیان امور در تأمین خشنودی خدای رحمن و خواستههای ملت ایران، علاقمندیم چند کلمه مشفقانه در زمینه سه جلسه اظهارات مفصلی که درباره نهضت آزادی و آزادی انتخابات در مجلس شورای اسلامی در جمع سفرا و کارداران ایران و در خطبه نماز جمعه ۱۴ آبان فرمودهاید به قلم بیاوریم. امیدواریم که این خود برگ تازهای بر دفتر سیّئات نهضت آزادی ایران نیفزوده بهانه دیگری برای حملات زبانی، قلمی، تلویزیونی و غیره نشود.
منظور ما از این اقدام علاوه بر دفاع مشروع که قوانین و آئینهای دنیا، حق مسلم هر مظلوم و متهم شناختهاند و از جهتی وظیفه شرعی و اجتماعی نیز هست، عرضه نمودن مطلبی است در رابطه با انتخابات قریبالوقوع که اهمیت آن را، هم مقام رهبری (به شهادت لوحهای که هنگام خطبه نماز جمعه در طرف راستتان دیده میشد)، هم آیتالله العظمی منتظری و هم ریاست جمهوری از چند هفته قبل اعلام فرمودهاند و حزب جمهوری دو روز پیش از نطق قبل از دستور بیستم مردادماه آقای مهندس بازرگان دست به کار آن شده بود.
از اینکه در خطبه نماز جمعه سوابق و همکاریهای مبارزات گذشته را به یاد آورده با اعلام حسن نیت خودتان از ما دعوت به تبادلنظر مسالمتآمیز و تفاهم به جای «توطئه» کردهاید، سپاسگزاری میکنیم و از اینکه شهادت دادهاید که ما نه امریکایی هستیم و نه بیدین(!) و اختلاف نظر داشتن جرم محسوب نمیشود بر ما و همه مسلمانان و سایر آزادگانی که به جمهوری اسلامی وفادار و با سیاستهای حاکم مخالفند منت گذارده و امیدواری دادهاید. گو آنکه گفتههایتان شامل مطالبی خلاف واقع از قبیل قانون شکنی نهضت در اقدام به تشکیل سمینار، انقضاء وقت قانونی نطق قبل از دستور آقای مهندس صباغیان (در حالی که به شهادت صدها هزار نفر شنونده و نوار ضبط شده بیش از یک دقیقه از وقت قانونی و بیش از چند دقیقه از وقت متداول باقی مانده بود)، کتک زدن ایشان (با آنکه مضروب قرار گرفتنشان برابر دیدگان حاضرین در جلسه اتفاق افتاد)، و اتهاماتی مانند مظلومنمایی امریکایی کردن، تحریفهایی همچون خون شهیدان را زیر پا گذاشتن، تهدیدهایی در جهت محارب شدن و پیام دلسوزانه به خانوادههای ما دادن، بود که ما با به کار بستن آیه کریمه «والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین» از آنها صرف نظر نموده تنها ابراز تأسف و تحیر میکنیم. ابراز تأسف و تحیر ما، هم از جهت سوابق دوستی و روابط صمیمانه گذشته به خاطر آن برادر دیرینه است و هم به خاطر انقلاب و نظام جمهوری و حرمت مجلس شورای اسلامی. همچنین از هتک احترام و قداست نمازجمعه که خطبههایش جانشین رکعات نماز است رنج میبریم. آنچه را که ما کماکان میخواهیم پابرجا شود همان ارزشهای والای اسلامی و حقوق و تحقق آرزوهای اعلای ملت عزیز ایران میباشد.
شما خوب میدانید که نهضت آزادی نه تنها هرگز علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه نمیکند بلکه همواره توطئه گران را محکوم ساخته و از دوستان نادان خواسته است به هوش بوده تسلیم توطئه دشمنان دانا نگردند.
احتمال محارب شدن نهضت آزادی، جمعیتی که هفده سال قبل از پیروزی انقلاب بر پایه ایدئولوژی اسلامی تأسیس شده است و سران و فعالان آن همواره در راه اسلام و حکومت اسلامی قلم و قدم زدهاند، ظنی سوء و دور از انصاف است. ما همواره به دولتمردان تاکید کردهایم که با تمکین به حقوق ملت که در قانون اساسی آمده است از تشدید درگیریها احتراز شود و حربه را از دست دشمنان بگیرند. حال چگونه ممکن است چنین جمعیتی راه توطئه و یا محاربه علیه نظام جمهوری در پیش گیرد؟ معاذالله ان هذا الا بهتان عظیم!
آنچه نهضت آزادی ایران از دوست و دشمن کشیده و میکشد به خاطر همین دفاع سرسختانه از جمهوری اسلامی، قانون اساسی و شعارهای آزادی و استقلال است و اگر روزی بیاید که بدین جرم نهضت حیات سیاسی خود، و نهضتیها زندگی خاکی را از دست بدهند، طبق وعده قرآن حیات ابدی و فضل و بشارت الهی در انتظارشان خواهد بود.
دلپذیرتر و روشنگرتر از بیانات مثبت شما، تذکرات و تعلیمات رهبر انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی بود که روز بعد در خطاب به اعضای کمیسیونهای داخله و خارجه مجلس فرمودند: «عقل اقتضا میکند که وقتی عدهای مخالف داریم خودمان مخالفتمان را کنار بگذاریم تا با وحدت کلمه این مملکت برسد به آنجا که دلمان میخواهد.» و قبلاً توضیح داده بودند که «در مسائل ملایمت و جهت رحمت بیشتر از جهت خشونت تأثیر میکند… میل دارم وضع و امور با ملایمت و اخلاق حسنه صورت بگیرد و این خیلی بهتر است… با خودمان رئوف باشیم و در مقابل دشمنان سرسخت».
اگر این رهنمودهای قرآنی را از آغاز به کار میبستیم، انقلاب اسلامی ایران در حرکت بعد از پیروزی خود از برنامه وحدت همه هموطنان و از رحمت و رأفت منحرف به خشونت نگردیده مانند مومنین معاصر رسول اکرم میشدیم که «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» بودند و به مصداق همان آیه سوره فتح(۱) مشمول «مثلهم فیالانجیل» میگشتیم. با همسازی و همکاری و مهربانی و با سازندگی ناشی از ایمان و عمل شایسته مانند گیاه برومند باروری که قرآن مثل زده است به خودمان نعمت و خدمت میرساندیم و دنیا و دشمنان را، از این طریق، به تحسین و به حسرت و غیظ میانداختیم. خود میدیدیم که رحمت بیش از خشونت نتیجه میدهد و دیگران با مشاهده اینکه اسلام مکتبی است هم مبارز و هم مولد، عاشقانه روبه آن میآوردند. انشاءالله همگی با به کار گرفتن چنین رویهای در آینده مشمول رحمت الهی و فضل و نصرت وی بگردیم.
آن آقایان مجهز متشکل به قول شما «از مردم» که روز روشن در حالی که دفتر نهضت تعطیل بود در منظر و مرئای عام به دفاتر ما ریختند و زیر نظارت و حمایت مأموران انتظامی و دادستانی، کردند آنچه را که کردند، و همچنین آن عده از نمایندگان مجلس که خشم و کینها با ما خالی نمودند، خود به رساترین بیان و آشکارترین وجه اعلام کردند که حق با مدعیان عدم آزادی است. در شرایط حاضر نه تنها امنیت و آزادی لازمه انتخابات قانونی برای غیرخودیها وجود ندارد بلکه فضولی آزادی خواستن را اول با توهین و تهمت و سپس با کتک و غارت جواب میدهند. البته ما نه خواهان و آمر چنین امری بودیم و نه مقصر برنامهریز جریانی و نه قصد تضعیف نظام یا جبههها را داشتیم.
شما میفرمایید که آزادی هست و نام خدا را پشتوانه آن میآورید ولی همانطور که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود اگر دوصد بار هم این کلام تکرار و تأکید گردد اما در عمل خلاف آن مشاهده شود و مطبوعات و صدا و سیما و همه امکانات گروهی انحصاری علیه آزادی طلبان و قانون خواهان بسیج گردد آزادی وجود نخواهد داشت، که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست.» بدیهی است که برای دولتمردان و رسانههای گروهی انحصاری، آزادی کامل برای هرگونه تهمت بلادفاع و هتک حیثیت و حقوق مخالفین و سابقین برقرار است (ازجمله برنامه «از ظهور تا سقوط امریکا» در تلویزیون که بطور وضوح جنبه تدارکاتی منفی انتخابات را دارد).
البته ما موقعیت شما را درک میکنیم که در برابر آن حرکات غیرقانونی، بخاطر حفظ آبروی دولت و مجلس، کاسه کوزهها را بر سر ما شکسته و گفته باشید اینها بودند که تمرد و تحریک کردند، مرتکب خلاف شدند، در مجلس هم صحنهسازی نموده نمایندگان را زدند و مظلوم نمایی کردند!… ما حرفی نداریم که بدینوسیله بلاگردان حفظ حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی شده باشیم. ولی در عین حال و با توجه به مجاز بودن اختلاف نظر، اگر ما جای شما بودیم با استفاده از نیرو و نصرتی که خدا به صادقین وعده کرده است و همانطور که چند قدمی هم جلو آمدید و عدم تایید از بعضی اعمال انجام شده را اعلام نمودید، قاطعانه مقصرین مجاز و قاصرین مأمور و ضاربین ناجور را محکوم میکردید.
ما قبول داریم که همانطور که فرمودید قدرت برای خفقان دارید و هروقت احساس نیاز کنید اعمال مینمایید، ولی قرآن کریم و قانون اساسی در هیچ حال آن را قبول ندارند و بدین دلیل هیچ مقامی علیرغم داشتن قدرت هرگز حق ایجاد خفقان و سلب آزادیهای قانونی را ندارد.
این را هم توجه کردیم که فرمودید: «ما روحانیون بیشتر میتوانیم تبلیغ کنیم… اینها اگر کاندید شدند رأی میآورند و دیگری رأی نمیآورد… اگر یک روحانی کاندید شود رأی میآورد یا اگر روحانیت کسی را تایید کند رأی میآورد» که در این صورت چه حاجت به اتخاذ خفقان خواهد بود. اما آنچه ما اضافه میکنیم این است که روحانی مانند غیرروحانی حق دارد و میتواند بر پایه مساوی نامزد معرفی نماید، کاندیدا شود و رأی بدهد و رأی بیاورد. ولی آنچه نباید بشود این است که طبقه ممتازهای در کشور به وجود آید یا روحانیت و مسجد و جماعت با استفاده از امکانات عمومی کشور، وسیله برای سیاست و اعمال قدرت به سود نامزد و یا جمعیتی گردد و اگر چنان شد نامش ارشاد به سوی خدا و هدایت خلق نخواهد بود و اهداف مشخص یا پیمان مقدس انقلاب که «استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی» بود تأمین و تحقق نخواهد یافت.
جنابعالی در خطبه جمعه ضمن نثار یک سلسله نسبتهای ناروا و اظهارات دور از حقیقت و انصاف در باره ما، اظهار تمایل و دعوت فرمودید که «با هم باشیم کار کنیم» اما متاسفانه اختلافات و انتقادهای ما و بیان نظریات و دردهای مردم یا دفاع از قرآن و قانون را که همیشه با متانت و منطق و از مجاری قانونی ادا میکنیم و به نسبت و در جهت اعتبار و استحکام جمهوری اسلامی میباشد، برخورد خصمانه یا هم آهنگی با دشمنان خارجی و تایید دشمنان داخلی نامیدید. در حالی که ایراد و پیشنهاد در هر نظام شورایی و مردمی آزاد، چه اسلامی و چه غیراسلامی و دموکراتیک از بدیهیترین حقوق و بلکه از وظایف هر نماینده و حزب میباشد. به فرموده مولای متقیان تعهد رعیت در برابر والی است و به فرموده رسول اکرم(ص) راه تقدیس و تصحیح امت است و در مجموع خدمت محسوب میشود نه خصومت. معذلک ما حالا هم با همه تهمتها، تلخیها، توهینها، طردها و تهدیدها و ضربها که به طور یکجانبه مشمول و مظلوم آن بودهایم قصد ادامه خدمت به ملت و جمهوری اسلامی را داریم تا قبل از انقلاب در راه براندازی استبداد سلطنتی با همه نیروهای موجود همکاری کردهایم، پس از پیروزی در سختترین شرایط بنا به وظیفه شرعی دعوت رهبری انقلاب را اجابت کرده در دولت موقت و شورای انقلاب برای انتقال از نظام استبدادی به جمهوری اسلامی ایفای وظیفه نمودیم در کارهای اجرایی هرجا که خواستند و امکان داده شده است از خدمت دریغ نکردهایم اکنون نیز برای تحقق آرمانهای ملت در زمینه آزادی و استقلال و آبادانی و اجرای همه جانبه قانون اساسی با هر گروهی که چنین باشد خواهیم بود و کار خواهیم کرد.
در هرحال آنچه که پیش آمده است الخیرفی ما وقع میگوییم قهر و کینه از ضاربینمان و از بیمهریهای قسمتی از گفتار شما به دل نداریم، هیچگاه جویای شهرت (که الحمدالله حاصل است) و جاه و مقام (که هربار به سهولت آن را رها کردهایم) نبوده به هیچ وجه مبارزه با نظام جمهوری اسلامی و اسلام و با امام و مجلس نکردهایم، خون شهدا را بسیار عزیز و پاس میداریم انصاف شما را هم که نهضت میتواند گروه سیاسی مخالف (یا به تعبیر پارلمانی، مخالف وفادار) بوده اختلاف نظر و حق انتقاد داشته باشد تقدیر و اتخاذ سند مینماییم. انتقاد ما همیشه با منطق و متانت بنا به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و فرموده علی و پیغمبر (صلوات الله علیهما) یعنی النصیحه للامرا انجام گرفته است و حالا هم چیزی خارج و خلاف قانون اساسی و مصلحت کشورمان نمیخواهیم و در انتخابات انگیزه شخصی و گروهی نداشته و به مصلحت مملکت و حقوق مردم نظری داشته و تحقق شعارهای انقلاب و سعادت ایران را در گروی آن میدانیم. توصیههای موکد و بجای امام را که «تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمه» قرآن است با جان و دل خریدار بوده انشاالله مانند گذشته رعایت خواهیم کرد.
درود و دعای ما نثارارواح شهداء، تقدیم رزمندگان جبهههای دفاع از حق و از ایران، به خدمتگزاران کشور و به تمام ملت عزیز ایران از وضیع تا شریف.
والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
نهضت آزادی ایران
آبانماه ۱۳۶۲
(۱) فتح/ ۲۸ و ۲۹ـ هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم تریهم رکعاً سجداً یبتغون فضلاً من الله و رضواناً سیماهم فی وجوههم من اثر السجود ذلک مثلهم فی التوریه و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطئه فارزه فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار
قسمتی از سخنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه ۴/۸/۶۲
آمریکا میخواهد انقلاب نیکاراگوئه را نابود کند، بهانهجویی میکند. مساله خلیج فارس را مطرح میکند. مسائل دیگر را مطرح میکند برای اینکه در دنیا بحران درست کند. افکار عمومی را آماده کند برای تجاوز. اینها امروز چند نوع هجوم علیه ما شروع کردند. یک هجوم همین تروریستی بود که عرض کردم. یک هجوم تبلیغاتی در داخل کشور ما شروع کردند و البته نمیخواهم بگویم آنهایی که این روزها این حرکت را کردند آمریکایی هستند. ولی در جهت خواست آمریکا است. آمدند حرکت راهانداختند یک مظلومنمایی شبیه مظلومنمایی امریکا در گرانادا و در لبنان. آمدند گفتند که ما میخواهیم سمینار تأمین آزادی انتخابات درست کنیم. حالا ما هنوز ۶ـ۷ ماه داریم تا برسیم به انتخابات حالا که تبلیغات انتخابات نیست آزادی انتخابات تأمین نیست. آنها میخواهند تأمین بکنند. خیلی خوب از وزارت کشور نرفتند اجازه بگیرند تا اینکه اعلانش را پخش کنند که وزارت کشور را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند. وقتی که این کار را کردند وزیر کشور هم به حق گفت نه. سمینار معنایش این است که یک عدهای را دعوت کنید بیایند توی جلسه بنشینند مثل همیشه که هر شب سمینار دارید. ما منع نمیکنیم سمینار اجازه نمیخواهد. میتینگ اجازه میخواهد و الان میتینگ را هنوز اجازه نمیدهیم. چون موقع انتخاب نشده است. با همین کارهایشان مردم را تحریک کردند مردم هم ریختند آنجا. البته من تأیید نمیکنم که مردم بروند، خود ما عاجز نیستیم میتوانیم جلوی آن را بگیریم، مردم رفتند. حالا دیگر این مردم ما از اول اینطور بودند. ما از روز اول کارهایمان را خود مردم جلو میرفتند و انجام میدادند حالا دیگر دولت مسلط است و نیاز زیادی نیست ولی ما دیگر به مردم اینقدر هم نمیتوانیم زور بگوییم. ولی به هرحال رفتند و آنها هم آمدند در مجلس و از تریبون آزاد مجلس یک مصیبت نامهای خواندند و دیدید که چه خواندند. دروغ گفتند. گفتند ۳۰۰ نفر مسلح آمد. نعوذبالله که آدم اینقدر کج باشد. ما تریبون آزاد و پخش مستقیم در اختیارش بگذاریم او بیاید دروغ بگوید و بگوید ۳۰۰ تا مسلح ریختند و سمینار را بهم زدند. در حالی که حضار قصد شعار علیه سردمداران جریانات اخیر را داشتند. حجت الاسلام رفسنجانی خواهش کردند که شعار ندهند) و گفت: استحقاق مرگ را ندارد و من این حرفها را جهت روشن شدن شما میگویم. من جزو دلسوزان اینها هستم. اینها سوابق دارند و ما دلمان میخواهد تا آخر با ما باشند. اما من این را نصیحت میکنم به آنها به خانوادههایشان نصیحت میکنم که جلوی اینها را بگیرند. اینها دارند اشتباه میکنند اینها کارشان به جایی میرسد که فردا مثل محارب در مقابل جمهوری اسلامی قرار بگیرند. اینجور که شروع کردند همهاش توطئه است با توطئه که آدم نمیتواند کار بکند. آمدند در مجلس دروغ گفتند که ۳۰۰ نفر مسلح ریختند و آنجا را به هم زدند والله اینجور نبوده. مسلحین رفته بودند اینها را نجات بدهند. من نمیدانم حالا توی مردم مسلح بوده یا نبوده اما مردم بودند، مردم حزب الله بودند. بعد آقایان رفتند اینها را نجات دادند و آنها را بردند. خوب مردم هم آنجا درگیر شده بودند با اینها حالا من نمیخواهم باز هم بگویم مردم کار خوبی کردند. آنرا قبلا گفتم با اینکه این دروغ را بطور آزاد در مجلس گفت و من مجلس را کنترل کردم که ده تا دوازده دقیقه ایشان حرف زد هر چه من اخطار میکردم چراغ قرمز میکردم ایشان ول نمیکرد. خوب دیگر حوصله مجلسیها سر رفته بود تا حد قانونیاش همه تحمل کردند. وقتی که از حد قانونیاش گذشت یکی از آقایان آمد آنجا که البته من این کار او را هم قبول ندارم. منتهی من متوجه نشدم آمد نزدیک یک وقت دیدم ایشان را میخواهد از پشت تریبون پایین بیاورد. پشت تریبون هم آنجا یک مظلوم نمایی جدیدی مثل همین آمریکاییها که چرا ما را میزنید، حالا، این آقا داشت او را میزد. من دیدم دستش رفته بود عمامه آن آقا را بردارد اما میگفت چرا ما را میزنید برای اینکه توی مردم بگویند در مجلس ما را دارند میزنند. این که درست نیست. اگر آدم بخواهد اینجور مبارزه بکند. شما با کی اینجور مبارزه میکنید؟ با جمهوری اسلامی؟ با امام؟ با مجلس؟ اینجور که شما گفتید توی مجلس ما را میزنند اگر جا میافتاد و مجلس بدنام میشد برای شما خوب بود؟ این خون شهداست ما که نمیخواهیم شما اینطور بشوید ما میخواهیم شما اگر گروه مخالف سیاسی هم هستید و مخالف ما هستید باشید. اختلاف نظر آزاد است میتوانید با ما اختلاف داشته باشید. ولی این طور نکنید. آدم این طور برخورد نمیکند. اگر شهرت میخواهید شما مشهور هستید اینجور شهرتها به درد شما نمیخورد، اینها به درد برادر حاتم طائی میخورده وقتی که دید برادرش آن همه معروف شده گاهی میرفت خرج کند مادرش گفت تو خرج نکن، تو نمیتوانی، تو بچه هم که بودی شیر از پستان من میخوردی با او فرق داشتی، او وقتی که شیر میخورد بچهای دیگر میآمد میرفت عقب تا آن بچه شیر بخورد تو وقتی میدیدی بچه دیگری میآید بر پستان دیگر من هم دست میگذاشتی تا او نخورد. شماها میخواهید با بدنام کردن انقلاب با علامت گذاشتن روی انتخابات پیش ببرید. برادران، به خدا ما مایلیم که با هم باشیم کار بکنیم دلیلش هم حسن نیتمان است که اول بار این حکومت را با همه چیزش دست شماها دادیم و همان روز هم شما به حزب جمهوری که مخلصانه برای انقلاب کار میکرد و هیچ پستی در اختیارش نبود میگفتید حزب حاکم و کم کاری خودتان را به گردن او میانداختید. حالا آمدید رسیدید به اینجا. انتخابات آزاد است. آزاد است هزار بار بگویید. انتخابات گذشته را هم گفتند آزاد نبوده. خوب شما مردم میدانید البته ممکن است ما روحانیون بیشتر بتوانیم تبلیغ بکنیم. ما مسجد داریم ما زبان داریم ما تو نمازجمعه حرف میزنیم و همه جور میتوانیم بیشتر تبلیغ بکنیم. روحانیت بیشتر میتواند تبلیغ بکند. خودتان یادتان هست آن موقعها که میخواستیم انتخابات شورا بکنیم در انقلاب شما میگفتید به روحانیون بگویید کاندید نشوند چون اینها اگر کاندید شدند رأی میاورند و دیگران رأی نمیآورند. شما این حرف را همیشه با صراحت به ما میزدید. میخواستید این شرط را بگذارید که بیشتر از یک روحانی در جمعیت فلان نباشد. این در پیشنویسها هست این را جزو شرایط قانونی میخواستند بگذارند، بخاطر اینکه میدانستند اینها رأی خواهند آورد. خوب این انتخابات آزاد امروز اگر یک روحانی کاندید بشود رأی میآورد یا اگر روحانیت کسی را تایید بکند رأی میآورد. شما اینجور انتخابات آزاد را میگویید ناآزاد. انتخابات آزاد است. ما نیاز نداریم به خفقان. اگر نیاز داشتیم و انقلاب ایجاب میکرد هیچ ابایی نداشتیم برای ما انقلاب اصل است و امام و اسلام. اگر این انقلاب روزی نیاز به خفقان پیدا کرد خفقان پیش میآوریم. اما امروز ایجاب نکرده. هنوز ملت ما و اکثریت مردم که رأیشان دمکراسی میسازد. اینها با انقلابند. بنابراین چه نیازی هست چرا اینطور برخورد میکنید با همه.
بیایید از این به بعد اینجوری نکنید. من شما را به عنوان برادران گذشتهمان نصیحت میکنم و میخواهم که با هم کارتان را انجام بدهید. شما را متهم نمیکنیم که آمریکایی هستید. ما شما را متهم نمیکنیم به یک معنایی بیدین هستید اختلاف نظر دارید. اختلاف نظرتان را مثل بقیه انجام کنید و نرسید به جایی که همه همت این باشد که جمهوری اسلامی را بدنام بکنید. این خواست آمریکاست، آمریکا دارد این کار را میکند. صدام به ما موشک میزند و این کار شما اینطور است که آدم وقتی قدری باز بکند میبینید مطلب یکی است. وقتی که صدام دید شهر پنجوین را ما داریم میگیریم دستور داد ۶ گردان مهندسیشان از جبهه آمدند توی شهر و شهر را منفجر کردند و اکثر شهر را خراب کردند. حالا ما که گرفتیم خبرنگاران میروند میبینند که چه کردند آنجا را تا بعد مظلومنمایی بکنند. خوب وقتی که شما از پشت تریبون داد میزنید که چرا میزنید عین کار صدام است که آنجا را خراب میکند و میگوید خراب کردند. یک قدری باز کنید همین است. مثل کار آمریکاست که وقتی که مقرشان به خاطر ظلمی که خودش کرده منفجر میشود میخواهد به پای جمهوری اسلامی بنویسد. جمهوری اسلامی امروز مظلومترین نهادها و مظلومترین کشورهای دنیا است که همه شروع کردهاند برای تبلیغات علیه ما، فرانسه سوپراتاندارد میدهد که خلیجفارس را از حیثیت بیندازد. بعد بگویند ما بستیم. صدام میزند چاه را خراب میکند برای اینکه محیط زیست را خراب کند بعد به پای ما میبندند. ما میرویم چاه خراب شده را میبندیم باز به نام ما بچههای ما را اینطور شهید و مجروح میکنند باز هم صحبت از این میکنند که ایران جنگطلب است. یک حمله تبلیغاتی، ما دیگر از داخل توقع نداریم و از دوستان دیروزمان و کسانی که نمیخواهیم در مقابل هم باشیم و میخواهیم با هم کار بکنیم توقع نداریم که اینطور رفتار بکنند…