بازرگان معتقدبود ازدین نبایدتوقع کارکرداجتماعی داشت
امیر خرم ، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران
خرم آباد :خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
به مناسبت بزرگداشت مهدی بازرگان،عصریکشنبه مراسمی باحضورمهندس سید امیرخرم ، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران باعنوان «روشنفکری دینی ومهندس بازرگان »درمحل سالن آمفی تئاتردانشگاه لرستان برگزار شددراین مراسم که ازطرف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان «دفتر تحکیم وحدت »برگزار شده بودمهندس سیدامیرخرم عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران درجمع دانشجویان طی سخنانی به زندگی،روش وافکارمهدی بازرگان ونقش روشنفکری دینی وی درجامعه پرداخت وگفت :بازرگان جزءمعدودکسانی بودکه ذووجهی بودو در عرصه های مختلف سیاست ،علم واندیشه دینی به عنوان شخصیتی تاثیرگذاردرسالهای خاکستری زمان انقلاب و بعدازآن موردتوجه قرارگرفته است .
وی بااشاره به این مطلب که بازرگان را نمادجریان روشنفکری دینی معاصردر ایران می دانم اظهار داشت :یکی ازدلایلی که بازرگان را نمادجریان روشنفکری دینی درایران می دانم طول عمربا برکت وی است که توانسته بیشترازسایر اندیشمندان تحولات رادرک کندو او تنها کسی است که درتمام سالها توانسته دربطن قضایا باشدوهمزمان وهمراه با تغییرات دینی باشد .
مهندس سیدامیر خرم درادامه اندیشه بازرگان را درحوزه دین دو مرحله خواندوافزود :مرحله اول تحول دراندیشه دینی بازرگان ازسالهای ۳۳ تا سالهای اوایل انقلاب می باشد که درتمام این سالها تلاش کرد به اثبات برساند که دینی که به آن اعتقاد داریم با مفاهیم مدرنیته کاملاًقابل انطباق است .
وی عنوان کرد :مرحله دوم تحول فکری بازرگان دوسال قبل ازفوت وی بودکه شاهد تحول شگرفی در اندیشه وی بودیم که معتقد بود ازدل دین باید تنهاخداوآخرت را بیرون کشید چراکه درکل آیات قرآن بیش از یک سوم آیات صرفاًبه تشریح آخرت و قیامت و بحث توحید مربوط است .
عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران افزود:عده ای معتقدنددیدگاه واندیشه مهندس بازرگان در مرحله اول ودوم تحول فکری اوبا هم متفاوت است و درجهت عکس یکدیگرندکه بایدگفت این گونه نیست چرا که وی به عنوان یک روشنفکردینی دروهله اول هدفش حفظ و چراست ازدین بوده است چرا در مرحله دوم تحول فکری وی ،پشتوانه دینی به بهانه ای برای توجیه کارهای ناشایست عده ای تبدیل شده بود
وی در ادامه یادآور شد :بازرگان معتقد بوداز دین نباید توقع کارکرد اجتماعی داشت چراکه عده ای برای توجیه کارخودشان ازکیسه دین خرج می کنند و بایدگفت :دین را بی محابا وارداجتماع کردن ظلم به دین است چرا که برای رفتارهای اجتماعی باید ازعقل جمعی استفاده کرد.
مهندس سیدامیرخرم درپایان با اعلام این مطلب که دین به صورت غیرمستقیم درجامعه بایدوجودداشته باشد تصریح کرد :دین نیامده که اجتماع را بسازد بلکه برای رشدو تعالی افرادجامعه آمده است، دین مبنی برمعنویت ،پارسایی واخلاق است و نه صدورقوانین اجتماعی چراکه هرگاه افرادجامعه دیندارو پارسا باشندودین غیرمستقیم در جامعه حضور داشته باشد به تبع جامعه ای که ساخته می شود نیزدیندارخواهد بود .