گزارش مراسم نکوداشت آیت الله طالقانی و آیت الله غروی در اصفهان
۳۰/۶/۱۳۸۶
به نام خدا
به مناسبت سالگشت رحلت آیت الله طالقانی و علامه سید محمد جواد غروی
اصفهانی مجلس نکو داشتی در جمعه شب۳۰ شهریورماه ، مطابق با نهم ماه
مبارک رمضان ، با حضورحدود
سیصد نفر از اقشار مختلف مردم در اصفهان برگزار گردید.
دکتر
سید علی اصغر غروی جلسه را با ذکر دلیل برگزاری آن افتتاح نمود و دو
سخنران آن دکتر ابراهیم یزدی ویوسفی اشکوری را معرفی کرد . پس از تلاوت
آیاتی از قرآن کریم ، دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران
پیرامون شخصیت آیت الله غروی و آیت الله
طالقانی سخن خود را آغاز نمود . وی گفت سخن انبیاء الهی ، بی
آنکه مصداق عملی داشته باشد ، انتزاعی است . بنابراین هر عصری نیاز به
الگو دارد . انبیا ،
صدیقین ، شهدا و صالحین مصادیق بارز الگوها هستند زیرا
تعارضی بین رفتار و گفتار آنها وجود ندارد . دبیر کل نهضت آزادی
افزود آنها مثل اعلای تطابق گفتار با عمل درمیان مردم
بودند . وی تاکید
کرد که امروز هم برای مردم عادی تجسم آن مفاهیم باید در وجود شخصیت های
حقیقی بروز پیدا کند.
یزدی گفت ما باید کسانی را که در زمان خودمان مفاهیم و ارزشهای اسلامی
، اخلاقی و انسانی را در آنها می توان سراغ گرفت بشناسیم مثل طالقانی ،
غروی، سحابی، بازرگان. اینها الگوهای دوران ما هستند و چنین نتیجه گرفت
که بزرگداشت شخصیت هایی چون طالقانی و غروی باید با شناخت افکار و
اندیشه های آنها همراه باشد باشد .
دبیر کل نهضت آزادی سپس توضیحاتی پیرامون سفر اخیر خود به افغانستان
ارایه داد وگفت احمد شاه مسعود که در ۱۸ شهریور ۶ سال پیش کشته شد، در
دره پنج شیر گروه های مختلف را با ویژگی های متفاوت گرد هم آورد و
اینها تنها مبارزانی بودند که علیه ارتش شوروی و سپس طالبان به صورت
فرا
قومی عمل کردند . یزدی افزود : میراث گران بهای احمد شاه مسعود باعث شد
در افغانستان یک دولت به تمام معنا فراقومی وبا انسجام ملی پدید آید که
در آن همه نیروها و ادیان حضور موثر داشته باشند . دبیر کل نهضت آزادی
ایران گفت : هم اکنون دموکراسی در جهان اسلام با چالش های گوناگون
روبرو است . درترکیه تجربه دموکراسی خواهی با آنچه در افغانستان اتفاق
افتاده کاملا متفاوت است .
در ترکیه دموکراسی مراحل نهایی خود را طی می کند . ولی در
افغانستان که اقوام و
زبان ها و مذاهب گوناگون، سالیان دراز با هم درگیر بوده اند و تعصبات
مذهبی بسیار بالا بوده و
هنوز در اشغال نظامی بیگانگان است ،
مساله متفاوت است . با این حال هم اکنون در افغانستان یک دولت
فرا قومی و فرا مذهبی تشکیل شده ، اما در عراق جنگها و کشتارهای قومی و
مذهبی تازه آغاز شده است .
یوسفی
اشکوری سخنران دوم بر این مطلب تاکید نهاد که کار پیامبران چیزی جز
تذکر دادن و به یاد آوردن نبوده است
و تذکر حتما باید به یک امر پیشینی که مورد غفلت و فراموشی واقع
شده راجع باشد. وی با ذکر این مقدمه به این مطلب پرداخت که قرآن هم
متنی است در راستای تذکر و یادآوری انسان نسبت به خود که از خویشتن
غافل گشته است . وی سپس
با نام بردن از سید جمال اسد آبادی ، شریعت سنگلجی ، آیت آلله طالقانی
، آیت الله غروی و مهندس بازرگان اظهار داشت این بزرگان هدفشان از شعار
بازگشت به قرآن ایجاد تغییر در توده مردم مسلمان بوده است و راهی را که
برگزیدند حذف موهومات و پیرایه های منسوب به دین بود . وی تاکید کرد که
مراد از بازگشت به قرآن، بازگشت به سنت های ارتجاعی و احیاء یک تمدن
اسلامی نبود، بلکه پاسخگویی به نیازهای امروز مسلمان بود . اشکوری
افزود این نحله دینی که همه از روشنفکران
دینی محسوب می شوند هدفشان تبلیغ
دین هم نبود ، بلکه
می
خواستند دین را تعلیم بدهند. وی در پایان با ذکر این که خود او جزو
روشنفکران دینی است ، از این گروه گله کرد که به جای پرداختن به
اصل دین و بازگشت به قرآن،
به فروعاتی پرداخته اند که راه به جایی نمی برد.