من از رای خود به جمهوری اسلامی دفاع میکنم
امروز عدهای از آوردن نام جمهوری اسلامی هم عارشان میآید
دکتر سحابی هم دینداریاش خالصانه بود و هم سیاست ورزیاش مخلصانه
محسن کدیور
تهران- خبرگزاری کار ایران
۲۵/۱/۱۳۸۵
استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: مراد حضرت امام (ره) از جمهوری اسلامی، جمهوری دموکراتیک بود اما امروز عدهای از آوردن نام جمهوری اسلامی عارشان میآید.
به گزارش خبرنگار” ایلنا” محسن کدیور در چهارمین سالگرد درگذشت دکتر سحابی، ایشان را از شخصیتهای تاثیرگذار جریان تکوین نهضت اسلامی خواند و اظهار داشت: علم و دین و سیاست و اخلاص چهار رکن زندگی سحابی را رقم میزنند، هم دینداریاش خالصانه بود و هم سیاست ورزیاش مخلصانه.
وی افزود: گرچه سحابی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی بود اما از همان ابتدا به شاخصترین چهره های منتقد برآمده از نظام تبدیل شد.
کدیور تصریح کرد: نامهای وجود دارد که معانی جمهوری اسلامی در آن از امام پرسیده شده است و ایشان نیز به آن پاسخ دادهاند، امام معتقد بود که جمهوری اسلامی، جمهوری است مانند همه جمهوریها، یعنی مانند جمهوری در سایر کشورها از جمله فرانسه است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در آن زمان وقتی این اعتقادات امام را شنیدیم، باور کردیم که نظام جمهوری اسلامی مانند همان جمهوریهای معمول در دیگرکشورهاست.
وی با تاکید بر اینکه از رای خود به جمهوری اسلامی دفاع میکند، گفت در آنچه مراد از جمهوری اسلامی بود، قرار بود میزان رای مردم باشد، آن زمان آزادی برای همگان بود حتی مارکسیستها و امروز حتی مذهبیهای دگراندیش هم از داشتن رسانه محرومند، ببینید تفاوت از کجاست تا به کجا.
کدیور اظهارداشت: امروز در میان روزهای ملی کشور، مظلومترین روز ۱۲ فروردین است و قرار است تعطیلی آن را هم بردارند، دیگر ما چه نیازی به جمهوری اسلامی داریم؟!
وی با بیان اینکه رییسجمهور عارش میآید که نام حکومت را جمهوری اسلامی بنامد و در بیانات رسمیاش حکومت اسلامی را مطرح می کند، که جای سوال دارد، افزود: حتما رییس جمهور نکتهای یافته است که دیگر زیبنده نیست نظام را جمهوری اسلامی بنامد.
کدیور افزود: امروز خبرنگاران خارجی میپرسند چرا در این چند ماهه کشور تبدیل به کشور امام زمان شده است و این قدر دم از مهدویت میزنند.
وی با اشاره به آنچه فرایند تقدسگرایی در طول تاریخ میخواند، اظهار داشت: در این چند ماهه این روند تشدید شده است، اگر زمانی ائمه را مقدس میپنداشتند، در دو دهه اخیر به مقامات مقدسمان افزوده شده است.
وی مقدس زایی را نه مربوط به زمان حال بلکه امری با سابقه ارزیابی کرد و گفت: از قرن پنجم ما با قدیس زایی مواجه بودیم و امروز هم عده ای به این نتیجه رسیدهاند که از مشکلات جامعه ما کمبود قدیس است و باید قدیسها را اضافه کرد.
کدیور در ادامه سخنانش به بیان ویژگیهای حکومت جمهوری پرداخت و اظهارداشت: حکومتی جمهوری است که آحاد مردم در آن از حقوق یکسان برخوردار باشد و این افراد ذیحق باشند و همچنین توانایی استیفای حقشان را داشته باشند.
وی افزود: جمهوری نظامی برای مردم رشید است، مردمی که به حدی از رشد رسیدهاند که خود صلاحیت استیفای حقوقشان را دارند، در این صورت نیازی به ناظری ندارند که مصلحت آنها را تشخیص دهند.
به گفته این استاد دانشگاه در حکومت جمهوری کرسی مادام العمر نداریم، بنابراین در هر حکومتی که فرد به شکل مادالعمر زمامداری را بر عهده دارند، حکومت جمهوری نیست.
وی مسول بودن زمامدار در مقابل مردم و حق نظارت مردم بر زمامداران را ویژگی دیگر جمهوری برشمرد و گفت: در حکومتهای جمهوری قوه مقننه و رسانههای آزاد مسوولیت امر به معروف و نهی از منکر را دارند. بنابراین حکومتی که در آن نهادهای نظارتی مسدود شوند، قایل به پاسخگویی نیست.
وی افزود: در حکومت جمهوری زمامدار هیچ امتیاز ویژهای نسبت به مردم ندارد و اختیارات زمامدار درجمهوری منطبق بر قانون است.
کدیور با بیان اینکه در زمان تاسیس جمهوری اسلامی سه نوع حکومت جمهوری در دنیا وجود داشت، مدعی شد: مراد امام از جمهوری، جمهوری دموکراتیک بود. این نوع حکومتها در آن زمان در اروپای غربی و آمریکا و هند وجود داشت
کدیور با بیان اینکه از نظر کسانی که اکنون به قدرت رسیدهاند جمهوری اسلامی تاکتیکی برای فریب دشمن و یک راه حل اضطراری در زمان انقلاب و یک راه حل مصلحتی بوده است، افزود: به اعتقاد این افراد امروز دیگر نیازی به این مصلحت نیست.
کدیور بیان کرد: در ابتدای انقلاب، جمهوری اسلامی مانند جمهوری فرانسه به ما معرفی شد، جمهوری یعنی اینکه اگر مردم اعتراض کردند، حکومت با اقتدار بگوید خواست شما را اجرا میکند، یعنی آنچه که در فرانسه رخ داد.