گزارش خبری مراسم تاسوعا و عاشورای نهضت آزادی ایران
۲۹ و ۳۰ دیماه ۱۳۸۶
تهران، منزل جناب آقای مهندس صباغیان
جمعی از روشنفکران دینی ، اعضا و علاقمندان نهضت آزادی ایران طبق روال هرساله در روزهای تاسوعا و عاشورا (۲۸ و ۲۹ دیماه ۸۶) با برگزاری مراسمهایی به بزرگداشت این قیام خونین پرداختند. در این برنامهها که در منزل هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی، برگزار شد، لطف الله میثمی، ابراهیم یزدی، سید محمد ثقفی و محسن کدیور به ایراد سخنرانی پرداختند.
میثمی: انحصار پدید آورنده دستگاه ظلم
لطف الله میثمی طی سخنان خود در مراسم روز تاسوعا با طرح این پرسش که چرا از درون امت واحده که در ابتدای خلقت وجود داشت طبقات به وجود آمدند، گفت: مرحوم حنیف نژاد معتقد بود هنگامی که در جامعه اولیه تولید بر مصرف فزونی گرفت عده ای بی نهایت طلب و فزون طلب به انباشت این تولید اضافی دست زدند و از آن جا بود که انحصار پدید آمد.
میثمی افزود: انحصار معادل هبوط انسان و دور بودن از خداوند است و این انحصار است که دستگاه ظلم را پدید می آورد. در قرآن خواوند به شیطان می گوید که تو برتری طلب هستی و این برتری طلبی است که اضافه تولید را به خود منحصر می کند و در نهایت به سرمایه داری، امپریالیسم و استبداد منجر می شود.
مدیر مسئول نشریه چشم انداز ایران سپس به ریشه یابی نوعی از استبداد پرداخت که از درون دل انسان های مذهبی رشد کرده و در روز عاشورا در قالب لشکر یزید تجلی می کند. وی گفت: ما همواره فرض را بر «نیستی» می گذاریم و سپس می خواهیم به یازده دلیل خواوند (هستی) را اثیات کنیم. چه دلیلی دارد که ما خداوند را اثبات کنیم؟ این با دیدگاه امام حسین (ع) و قرآن کریم که خالقیت خداوند را بدیهی می داند در تضاد است. حتی می بینیم که در قرآن فرعون هم وجود خداوند را قبول دارد.
میثمی با اشاره به اینکه اثبات خداوند دادن امتیاز به ماتریالیست ها است گفت: اثبات کار ذهن است و در نهایت مخلوق ذهن ماست. ما فطرتاً خدا را قبول داریم اما با تلاش برای اثبات ذهنی خدا او را اسیر ذهن خود کرده ایم. آنگاه تبدیل به «خود خدا من» می شویم. در آن هنگام خودمان را حق می بینیم و دیگران را محکوم می کنیم و پس از آن است که خذف و خشونت و محاکمه پیش می آید. این همان اتفاق است که در روز عاشورا رخ داد.
ابراهیم یزدی : نقش اپوزیسیون در امر به معروف و نهی از منکر
ابراهیم یزدی در سخنرانی خود در مراسم سوگواری روز تاسوعا به بررسی امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (ع) پرداخت و آن را مطابق و هماهنگ با اصل زیست شناسی تعادل حیاتی دانست. وی با اشاره به این مسئله که بدن انسان دائما درحال تغییر و تحول است و سیستمی در داخل بدن به صورت خودکار بدن را با شرایط و تغییرات بیرونی در تعادل قرار می دهد، اظهار داشت: این اصل طبیعی قابل تعمیم به جوامع انسانی نیز هست. جامعه یک هویت جمعی دارد و جوامع انسانی نیز در مسیر تغییر و تحول است. اگر جامعه آزاد باشد نیروهای درونی جامعه هم به صورت طبیعی نسبت به مسائل خارجی از خود واکنش نشان می دهند و جلوی برخی بیماری های اجتماعی و انحرافات گرفته می شود.
وی افزود: اما اگر کسی بخواهد اراده اش را بر جامعه تحمیل کند جامعه از مسیر تعادل حیاتی و اجتماعی خارج می شود. تحمیل اراده فردی بر جامعه استبداد است و استبداد نمی گذارد جامعه آزادانه و به صورت طبیعی نسبت به آسیب های درونی و بیرونی اش واکنش نشان دهد و به این ترتیب انحرافات و آسیب ها در جامعه باقی مانده و آن را به نابودی می کشاند.
یزدی گفت: امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با استبداد قیام کرد. امر به معروف و نهر از منکر به معنی آن است که انحرافات جامعه را به سطح آگاهی عمومی برسانیم تا جامعه به صورت طبیعی نسبت به آن واکنش نشان دهد.
وزیر خارجه دولت موقت اظهار داشت: تمام تمدن ها پس از رسیدن به نقطه اوج خود رو به افول و سقوط می روند اما بسیاری از اندیشمندان معتقدند که تمدن جدید غربی به سرنوشت تمدن های پیشین مواجه نخواهد شد. چرا که غربی ها رسانه های جمعی را درست کردند تا تمام مسائل جامعه را به سطح آگاهی عمومی جامعه برساند.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در تعادل اجتماعی ما یک اصل ضروری است و در عصر حاضر داشتن چنین نقشی بدون داشتن ابزارهای لازم ممکن نمی باشد. رسانه های جمعی در عصر حاضر یکی از ابزارهای امر به معروف و نهی از منکر هستند. طبق آیات قرآن کریم همواره امت هایی درون جامعه هستند که برای امر به معروف و نهی از منکر اقدام می کنند. احزاب اپوزیسیون در داخل جوامع از همین امت ها می باشند که درجهت بازگرداندن جامعه به تعادل و واکنش نسبت به انحرافات اقدام می کنند.
دبیر کل نهضت آزادی ایران گفت: گروه های اپوزیسیون واقعی و غیرساختگی برای یک جامعه نعمت هستند اما متاسفانه برخی متوجه این موضوع نیستند. برخی می خواهند اصلاح طلبی را به بن بست بکشنانند اما ای کاش تنها اصلاح طلبی به بن بست می رسید درحالیکه آن ها با اعمال خود کل نظام را به بن بست می کشانند.
پس از پایان سخنرانی ها و برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت محمد توسلی و پذ یرایی نهار از حاضرین برنامه خاتمه یافت.
سخنرانی ثقفی و کدیور در عاشورا
همچنین در مراسم روز عاشورا سید محمد ثقفی و محسن کدیور به ایراد سخنرانی پرداختند.
محمد ثقفی استاد حوزه ودانشگاه در سخنرانی خود در روز عاشورا به بررسی سه زیارت نامه وارث، اربعین و عاشورا پرداخته و نقش هر یک را بازگو کرد. وی گفت:زیارت وارث معصیت و مصیبت را می گوید و زیارت اربعین به بیان رسالت اجتماعی می پردازد. زیارت اربعین در حقیقت بیانیه عاشورا است.
ثقفی افزود: دکتر شریعتی در تفسیر زیارت عاشورا می گوید که این زیارت از مردمان می پرسد که در کدام طرف و در کدام جناح قرار گرفته اند. زیارت عاشورا جناح بندی عاشورا را نشان می دهد و در آن عرصه نمی توان بی طرف بود.
همچنین محسن کدیور در سخنرانی خود با عنوان «عزت و ذلت در نهضت حسینی» به ریشه یابی مفاهیم عزت و ذلت در قرآن، نهج البلاغه و احادیث امام حسین (ع) پرداخت. وی با بیان اینکه در قرآن ذلت و عزت مثبت و منفی وجود دارد، گفت : ما باید بدانیم عزت مثبت و ذلت منفی در نهضت حسینی چه نقشی را ایفا می کند.
وی افزود: شعار حسینی این است که مرگ در عزت بهتر از زندگی در ذلت است. در نهج البلاغه آمده است که مرگ حقیقی در زندگانی شماست اگر مغلوب ظلم شوید.
محسن کدیوراستاد و پژوهشگردانشگاه اظهار داشت: تنها افراد عزیز می توانند در مقابل ظلم بیاستند و افراد ذلیل، خار و پست قادر به این کار نیستند.
در ظهر عاشورا نیز پس از برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت محسن کدیور و پذیرایی نهاراز حاضران برنامه پایان یافت.